نسرین صفربیرانوند، پس از بازدیدی که چند ماه پیش از پروژه راه‌آهن دورود-خرم‌آباد توسط اصحاب رسانه انجام شد، زمزمه تعطیلی پروژه، خارج شدن تجهیزات و نیروی انسانی انتقاد افکار عمومی، رسانه و حتی مسوولان را هم به دنبال داشته است به طوری که امام جمعه خرم‌آباد در خطبه‌های این هفته خواستار برخورد با افرادی شد […]

نسرین صفربیرانوند، پس از بازدیدی که چند ماه پیش از پروژه راه‌آهن دورود-خرم‌آباد توسط اصحاب رسانه انجام شد، زمزمه تعطیلی پروژه، خارج شدن تجهیزات و نیروی انسانی انتقاد افکار عمومی، رسانه و حتی مسوولان را هم به دنبال داشته است به طوری که امام جمعه خرم‌آباد در خطبه‌های این هفته خواستار برخورد با افرادی شد که در این زمینه مقصر هستند.
با توجه به اینکه تکمیل پروژه راه‌آهن دورود – خرم‌آباد مطالبه مهم مردم و اصحاب رسانه بود، دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به آن داشت به طوری که در سفر رئیس جمهور این پروژه به عنوان پروژه اولویت دار مورد توجه قرار گرفت.
با توجه به اهمیت پروژه راه‌آهن دورود-خرم‌آباد به عنوان یکی از پروژه‌های مهم و شاخص که به مطالبه عمومی استان تبدیل شده است، می‌طلبد شخص رئیس جمهور به موضوع ورود جدی داشته باشد.
توضیحات معاون عمرانی استانداری
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان هم امروز صبح در نشست با اصحاب رسانه در خصوص اتفاقات رخ داده در پروژه راه آهن دورود- خرم‌آباد توضیحاتی مطرح کرد.
احمدرضا دالوند با اشاره به اینکه پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد که حدود ۵ سال تعطیل بود، گفت: بعد از پیگیری‌های انجام شده با وجود اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه کمتر از ۵۰ درصد بود اما با تدابیری جزو مصوبات سفر رئیس جمهور گنجانده شد.
پیشرفت ۱۲ درصدی پروژه ظرف یک سال
به گفته وی با پیگیری‌های انجام شده دو چالش اصلی پیش روی پروژه راه‌آهن دورود – خرم‌آباد یعنی به روزرسانی قرارداد و تامین منابع مالی مرتفع شد و عملیات اجرایی پروژه سال ۱۴۰۱ مجدد از سر گرفته شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان پیشرفت فیزیکی پروژه را ۵۱ درصد عنوان کرد و گفت: پروژه‌ی که ظرف ۹ سال ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشت ظرف یک سال یعنی سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ با کارکرد یک هزار میلیارد تومان ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.
تعطیلی پروژه‌های عمرانی در ایام نوروز طبیعی است
دالوند اما در خصوص تعطیلی پروژه و انتشار آن در فضای رسانه‌ی استان توضیح داد: همانطور که در مصاحبه قبلی هم گفتم معمولا در تعطیلات نوروز شاهد تعطیلی پروژه‌های عمرانی هستیم و این اتفاق طبیعی است.
وی با اشاره به مشکل اعتباری پیش روی پروژه گفت: در حال حاضر چالش پروژه مشکلات حقوقی وزارت نفت با وزارت راه و شهرسازی است که قرار است در این زمینه و بر اساس درخواست استاندار لرستان جلسه‌ی پس از پایان تعطیلات با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر نفت، قرارگاه خاتم و استاندار برگزار شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خاطر نشان کرد: اما نکته‌ی که افکار عمومی باید به آن توجه کنند این است که با پایان تعطیلات پروژه فعال می‌شود، مجموعه استان هم از تمام تلاش و توان خود برای رفع مشکل استفاده می‌کنند.
دالوند در خصوص خارج شدن تجهیزات پروژه و نیروی انسانی هم توضیح داد: ظاهراً ۱۰ درصد از ماشین آلات و نیروی انسانی پروژه راه‌آهن از استان خارج شده که در پروژه‌های عمرانی اتفاق می‌افتد.
فعالیت پروژه راه‌آهن دورود – خرم‌آباد در ۱۸ جبهه کاری
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها هم راه‌آهن دورود-خرم‌آباد-اندیمشک را یکی از مهمترین طرح های ریلی کشور در کریدور شمال-جنوب اعلام کرد و گفت: این مسیر ریلی به طول ۳۳۳ کیلومتر با هدف رفع تنگناهای خط سراسری موجود، اتصال مرکز استان لرستان شبکه ریلی و افزایش ظرفیت‌های باربری در این بخش از کشور در حال اجرا است.
عباس خطیبی گفت: با توجه به اهمیت این طرح ریلی پیگیری‌های لازم برای رفع مشکلات قراردادی پیمانکار در مهر ماه سال ۱۴۰۱ به نتیجه رسید و بلافاصله اغلب جبهه‌های کاری پروژه مجددا فعال شد و تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۱۸ جبهه کاری به ویژه در بخش‌های زیرزمینی به صورت شبانه روزی مشغول اجرای عملیات بودند.
وی با اشاره به ساخت این پروژه ریلی با استفاده از متخصصین و افراد بومی در استان خاطر نشان کرد: با توجه به عبور مسیر ریلی دورود-خرم‌آباد از مناطق کوهستانی شدید عمده فعالیت اجرایی در بخش زیرزمینی انجام شد به نحوی که علاوه بر ثبت رکوردهای قابل توجهی در حفاری به روش دستی، پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه در مدت یک سال و نیم از ۳۹ درصد به ۵۱ درصد رسید.
حفر ۴۵۰۰ متر تونل
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در خصوص عملیات اجرایی صورت گرفته از آبان ماه سال ۱۴۰۱ تا اسفند ماه سال گذشته توضیح داد و گفت: در این مدت زمان حفاری ۴۵۰۰ متر از تونل‌ها و ۱۰۰۰ متر لاینینگ تونل ها، ۲۷ هزار متر مکعب بتن ریزی، ۶۰۰ هزار مترمکعب ترانشه برداری صورت گرفته است.
به گفته خطیبی برای انجام عملیات مذکور حدود ۱۸۳ تن مواد ناریه، ۱۲۵۰۰ تن سیمان، ۹۰۰ تن آرماتور ، ۱۵۰ تن آهن آلات، ۳۲۰ تن مش به کار رفته است.
فعال شدن پروژه بعد از تعطیلات نوروزی
وی با اشاره به مطالبات انباشت شده پیمانکار پروژه اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ از محل منابع عمومی بیش از ۸۷ درصد اعتبار مصوب ابلاغی از محل پیوست یک قانون بودجه تخصیص اخذ شده است و با توجه به اهمیت پروژه مقرر است از سایر منابع نیز اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه اخذ شود.
.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با تاکید بر ادامه عملیات اجرایی این پروژه بعد از تعطیلات نوروزی گفت: با دستور وزیر راه و شهرسازی، برنامه ریزی و پیگیری‌های صورت گرفته مبنی بر تامین اعتبار طرح مذکور از محل تهاتر نفت برابر استجازه مقام معظم رهبری و قطعا در سال جدید همانند سال قبل که پیشرفت فیزیکی قابل توجه حدود ۱۲ درصد در ساخت این پروژه ریلی محقق شد، عملیات اجرایی با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.
خطیبی تاکید کرد : با تخصیص اعتبار از منابع یاد شده عملیات اجرایی در محدوده خرم‌آباد-اندیمشک نیز همانند د‌ورود- خرم‌آباد فعال می‌شود.

  • نویسنده : نسرین صفر بیرانوند