دبیر جبهه ایستادگی در لرستان گفت: پیش‌بینی بنده به عنوان یک نیروی جریانی این است که مردم با وجود مشکلات معیشتی و اقتصاد مشارکت خوبی در انتخابات پیش رو خواهند داشت و راه نظام و انقلاب را ادامه می‌دهند، در واقع صاحبان این نظام و انقلاب خود این مردم نجیب هستند.

نسرین صفر بیرانوند: با نزدیک شدن به ایام تبلیغات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تنور انتخابات داغ تر شده است، جریان‌های سیاسی در نشست‌ها و محافل خود به موضوع انتخابات می‌پردازند و در خصوص بایدها و نبایدها اظهار نظر می‌کنند.

با حسین عالی نژاد دبیر جبهه ایستادگی استان لرستان، عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلابی استان، کارشناس ارشد مدیریت توسعه و فعال سیاسی گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم.

-به عنوان اولین سوال بفرمایید چرا مشارکت در انتخابات مهم است؟

اگر مروری داشته باشیم بر عمر ۴۵ ساله انقلاب می‌بینیم که اصل دموکراسی کاملا در آن رعایت شده و به طور میانگین هر ساله یک انتخابات در این نظام برگزار شده و همیشه این مردم بوده‌اند که تعیین کرده‌اند.

همین مردم که خود ولی نعمتان نظام هستند به طور مستقیم یا غیر مستقیم سرنوشت خودشان را تعیین می‌کنند، از انتخابات شورای شهر گرفته تا مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهور و خبرگان رهبری.

بیش از ۱۵ سال است که رهبر فرزانه انقلاب در اولین روز تحویل سال با توجه به دغدغه‌ای که دارند شعار سال را اقتصادی تعیین می‌کنند، اما در اولین روز تحویل سال ۱۴۰۲ با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع بحث انتخابات را مطرح کردند و چهار شاخصه اصلی یعنی مشارکت ، رقابت، امنیت و سلامت را خواستار شدند.

مردم باید آگاه باشند که دشمنان با هزینه‌های گزاف دنبال کم رنگ کردن مشارکت در انتخابات هستند، رهبر انقلاب در جدید ترین رهنمودهای خود تاکید کردند که خواص باید نقش مطلوب و تاثیر گذاری در انتخابات داشته باشند.

– با توجه به اهمیت انتخابات پیش بینی شما از حضور مردم در انتخابات چیست؟ همانطور هم که خودتان اشاره کردید دشمن به بهانه مشکلات اقتصادی به دنبال کاهش مشارکت مردم در انتخابات است.

پیش‌بینی بنده به عنوان یک نیروی جریانی این است که مردم با وجود مشکلات معیشتی و اقتصاد مشارکت خوبی در انتخابات پیش رو خواهند داشت و راه نظام و انقلاب را ادامه می‌دهند، در واقع صاحبان این نظام و انقلاب خود این مردم نجیب هستند.

– معمولا در آستانه انتخابات جریان‌های سیاسی از هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب در حمایت از کاندیداهای مد نظر لیست ارائه می‌دهند، آیا مردم از لیست حمایت می‌کنند؟

دیدگاه بنده این است که در شهرهای بزرگ در سطح کشور مردم به لیست رای می‌دهند و در شهرهای کوچک احتمال آن خیلی کم است.

– نقش خواص و جریان‌های سیاسی را در مشارکت حداکثری مردم چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مقام معظم در طول سال با توجه به اهمیت آن خط مشی انتخابات را بیان کردند و وقتی تاکید می‌کنند خواص باید ایفای نقش کنند، نشان دهنده این است که خواص نقش بسزایی دارند.

خواص و تمام جریان‌های انقلابی، اصلاح طلبی و مستقل در خصوص مشارکت حداکثری در انتخابات باید مردم را نسبت به مشارکت حداکثری تشویقکنند.

بنده به عنوان عضو حقیقی شورای ائتلاف نیروهای انقلابی استان و دبیر جبهه ایستادگی استان لرستان باتوجه به ساختار تشکیلاتی و کمیته‌های فعال در زمینه‌های مختلف که قبلا هم فعال بوده و با مردم در ارتباط هستند تلاش‌های گسترده‌ای را جهت مشارکت مردم انجام دادیم.

 

– برخی جریان‌های سیاسی نسبت به رد صلاحیت‌ داوطلبان مجلس شورای اسلامی انتقاد دارند، نظرتان در مورد این انتقادها چیست؟

در خصوص رد صلاحیت‌ها این که می‌گویند عدالت رعایت می‌شود یا نه برمی‌گردد به هئیت‌های اجرایی و نظارت، اما به نظر من حتما تا مواردی نباشد عمدا کسی را رد صلاحیت نمی‌کنند.

– آقای عالی نژاد از نگاه شما به عنوان یک فعال سیاسی در لرستان کدام یک از نامزدها می‌توانند بر صندلی‌ها سبز بهارستان تکیه بزنند؟

به نظر بنده در انتخابات ۳ پارامتر اصلی در پیروزی نامزدها نقش مهمی دارد ایجاد موج، طایفه و جریان سیاسی، در استان‌هایی مانند لرستان که مردم آن ریشه عشیره‌ای دارند بخش عمده‌ای از آرا از طریقه طایفه گرایی جذب می‌شود.

– به نظر شما طایفه گرایی در انتخابات یک آسیب نیست؟

ببینید تجربه نشان داده است که طایفه گرایی مزایایی مانند مشارکت بالا و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی را به دنبال دارد، اما معایبی هم دارد که می‌توان به راه یافتن نیروهای کم تجربه و ناتوان به مجلس اشاره کرد اتفاقی که باعث شده استان تا حدودی از چرخه توسعه دور بماند.

 

من معتقد هستم اگر از دل یک طایفه نامزدی شاخص و کاربلد راهی مجلس باشد اتفاق خوبی است، چون از یک طرف شور و نشاط انتخاباتی ایجاد کرده از طرفی یک فرد قابل قبول را به بهارستان فرستاده‌اند.

 

– موضوعی که اکنون در فضای مجازی مشاهده می‌کنیم اختلاف جریان‌های سیاسی انقلابی است، این اختلافات را قبول دارید؟

ببینید اختلاف سلیقه سیاسی یک موضوع طبیعی است و این برمی‌گردد به حامیان کاندیداها، همین جریان انقلابی در قالب ۳ جریان شورای ائتلاف ، شورای وحدت و اصولگرایان سنتی در استان مشغول فعالیت هستند که قطعا با هم اختلاف سلیقه‌هایی دارند.

– به نظر شما جریان‌های سیاسی انقلابی در استان به اجماع می‌رسند، یعنی می‌توانند اختلاف سلیقه و دیدگاه را کنار بگذارندو در لیست نهایی از نامزدهای مشترک حمایت کنند؟

بعید می‌دانم هرسه جریان انقلابی به اجماع برسند، اما امیدوارم که همه جریان‌های انقلابی و طرفداران آنها با استراتژی مناسب و گذشت کاری کنند که پیروز این انتخابات کاندیدای جریان انقلابی باشد.

– نظر شما در خصوص عملکرد نمایندگان فعلی استان چیست؟

در یازده دوره مجلس گذشته نمایندگان استان همواره تلاش‌هایی کرده‌اند اما در خصوص عملکرد این دوره نمایندگان به ویژه مرکز استان به عنوان یک نیروی فعال سیاسی قابل قبول نیست.

مردم همه چیز را می‌بینند و خودشان هم قضاوت می‌کنند، در بیشتر بخش‌ها بعضی از آقایان هنوز نمی‌دانند چند واحد صنعتی فعال، نیمه فعال و راکد داریم.

عمق مشکلات استان زیاد است و نیاز است علاوه بر اینکه نمایندگان قوی را راهی مجلس کنیم، دولتمردان هم توجه ویژه‌ای به استان داشته باشند.

-در پایان اگر صحبتی هست بفرمایید.

همانطور که گفتم مردم ما نجیب هستند و این بار هم با وجود همه مشکلات اما با حضور حداکثری خود در پای صندوق‌های رای علاوه بر تعیین سرنوشت خود به دشمنان ثابت می‌کنند که پای نظام و انقلاب ایستاده‌اند.

پایان پیام/

  • نویسنده : نسرین صفر بیرانوند