پایگاه خبری تژگاه، زمین پاک، شعاری که هر ساله، دوم اردیبهشت سر داده می‌شود و کمتر کسی به این شعار توجهی می‌کند، با گشت‌وگذاری در زمین اطراف زندگی خودمان متوجه خواهیم شد که زمین پاک، شعاری بیش نیست. زمین، محل زندگی انسان‌ها و خداوند میلیاردها نعمت ریز و درشت در زمین خلق کرده تا انسان‌ها […]

پایگاه خبری تژگاه، زمین پاک، شعاری که هر ساله، دوم اردیبهشت سر داده می‌شود و کمتر کسی به این شعار توجهی می‌کند، با گشت‌وگذاری در زمین اطراف زندگی خودمان متوجه خواهیم شد که زمین پاک، شعاری بیش نیست.
زمین، محل زندگی انسان‌ها و خداوند میلیاردها نعمت ریز و درشت در زمین خلق کرده تا انسان‌ها بر روی این‌کره خاکی زندگی آرامی داشته باشند، خداوند زمین را پاک آفرید، همه مخلوقات روی زمین نیز پاک آفریده شدند ولی متاسفانه انسان‌ها قدر پاکی زمین را ندانسته و زمین را با نامهربانی‌ها از پاکی و آراستگی دور کرده‌اند.
زمین محل زندگی ما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی پر شده از ناپاکی‌ها، متاسفانه بشر نیز تلاشی برای پاک نگه داشتن زمین انجام نمی‌دهد، اگر هم تلاشی توسط عده‌ای معدود از انسان‌ها انجام می‌شود در مقابل دیگر انسان‌ها که توجهی به پاک نگه داشتن زمین نمی‌کنند ناچیز است.
یک روز تعطیل که به دامان طبیعت محل زندگی خودمان عزیمت می‌کنیم، متوجه خواهیم شد که طبیعت پر شده از مواد تجزیه ناپذیر که چهره زیبای زمین را مخدوش کرده‌اند. رودخانه‌ها که مثل رگ‌ها و شریان‌های زمین هستند، مملو از آشغال‌هایی است که انسان‌ها در دورن آنان رها کرده‌اند، ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی کارخانه‌ها به رودخانه‌ها ضربان قلب زمین را کند کرده است و عن‌القریب است که قلب زمین دچار ایست شود.
در کوه و جنگل و دشت نیز که قدم می‌زنی، چشمت به زباله‌هایی بر می‌خورد که توسط انسان‌ها در طبیعت رها شده و آنجاست که متوجه می‌شویم، زمین پاک فقط یک شعار است و هیچگاه عملیاتی نمی‌شود، زیرا انسان‌ها زحمت انداختن زباله در محل مناسب را به خود نمی‌دهند و زباله‌هایشان را در هر جایی که هستند رها می‌کنند.
روز زمین پاک یک بهانه است تا به کودکان که آینده‌سازان زمین هستند آموزش بدهیم که از همین دوران کودکی با زمین مهربان باشند و زباله‌های خود را در زمین رها نکنند.
حلقه مفقوده زمین پاک آموزش است که متاسفانه فقط در روز زمین پاک به آن پرداخته می‌شود، در برخی از مدارس نیز دانش‌آموزان آموزش‌هایی برای پاک نگه داشتن زمین دریافت می‌کنند ولی متاسفانه کارساز نیست.
بهترین سن برای آموزش پاک نگه داشتن زمین، سن کودکی است، ولی آموزش باید مستمر و در خانه و مدرسه هماهنگ باشد، اگر پدر و مادری در مقابل چشم کودکش، زباله خود را روز زمین رها کند، مطمئنا کودک نیز کار پدر و مادرش را تکرار خواهد کرد و آنجاست که کار معلم و مربی سخت است و نمی‌تواند آموزش خوبی به کودک بدهد.
هر ساله در شهرستان بروجرد اداره محیط زیست برنامه‌هایی برای گرامیداشت روز زمین پاک ارائه می‌دهد، و دوستداران طبیعت گرد هم جمع می‌شوند و برنامه‌های زمین پاک را برگزار می‌کنند.
این برنامه‌ها شامل، پاکسازی محیط زیست اطراف شهر از زباله‌ها توسط دوستداران طبیعت و محیط زیست، برگزاری برنامه‌های ترویجی و آموزشی در مدارس، و برگزاری مسابقات نقاشی و دیگر مسابقات به مناسبت روز زمین پاک است.

متاسفانه همه آحاد جامعه معتقد به حفظ شعار زمین پاک نیستند و این موضوع کار دوستداران طبیعت را سخت کرده است لذا دوستداران طبیعت هر چه زمین را از وجود زباله‌ها پاک کنند افرادی که اعتقادی به پاک ماندن زمین ندارند، آن را به زباله دان تبدیل می‌کنند.

 

تحقق شعار زمین پاک یک همت همگانی و عزم ملی می‌طلبد، کار سختی نیست که همگان ملزم شویم زباله در طبیعت اطراف محل زندگی‌مان رها نکنیم، اگر همگان رعایت کنند زمین پاک خواهد شد و آن موقع است که قدر دان نعمت خداوند از آفرینش زمین خواهیم بود.

  • نویسنده : علیرضا سلیمانی روزبهانی