سال ۹۳ عملیات اجرایی باغ پرندگان خرم‌آباد در راستای ایجاد جاذبه‌های گردشگری آغاز شد اما با وجود گذشت ۴ سال این پروژه همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

 

به گزارش تژگاه،خرم‌آباد به شهر پروژه‌های نیمه تمام معروف است؛ پروژه‌هایی که هرکدام برای خود داستان و حکایتی دارد، گویا قرار نیست هیچ‌کدام از طرح‌ها و پروژه‌ها در زمان مقرر به بهره‌برداری برسند.

باغ پرندگان هم یکی از پروژه‌های عمرانی شهرداری خرم‌آباد است که سرنوشتی نامعلوم دارد.
باغ پرندگان کنونی باغ قدیمی انار بوده که به محل دفن زباله تبدیل شده‌بود و امروز در حال تبدیل به باغ پرندگان و یک ظرفیت و جاذبه خوب تبدیل است.

طبق اظهار نظر مسئولان وقت شهرداری باغ پرندگان خرم‌آباد ظرفیت ۷۰ گونه پرنده را دارد و در مساحتی حدود و دو نیم هکتار ساخته شده است.

هرچند برخی کارشناسان و مسئولان معتقدند؛ جانمایی باغ پرندگان مناسب نیست اما فارغ از همه انتقادها به هرحال کاری آغاز شده و شهروندان منتظر هستند هر چه سریع‌تر این پروژه تکمیل شود.

در صورت رعایت استانداردهای لازم در باغ پرندگان می‌توان از این مجموعه به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استفاده کرد.

با این وجود بارها در خصوص زمان بهره‌برداری باغ پرندگان همچون دیگر پروژه‌ها وعده‌هایی از سوی مسئولان شهرداری عنوان می‌شود اما هیچ‌کدام تاکنون محقق نشده‌است.

به نظر می‌رسد تأمین اعتبارات موردنیاز برای تکمیل باغ پرندگان باید در اولویت مدیران شهری قرار گیرد.

ضرورت تکمیل باغ پرندگان

یکی از شهروندان خرم‌آبادی با بیان این مطلب که به دلیل نبود آموزش و عدم آگاهی‌های لازم شاهد شکار پرندگان و آزار و اذیت آن‌ها هستیم، می‌گوید: این موضوع سبب شده که کودکان و نوجوانان آشنایی کاملی با پرندگان مختلف و اهمیت آن‌ها نداشته باشند و بعضاً پرندگان را مورد آزار و اذیت قرار دهند.

«ایمان جافری» معتقد است؛ به همین دلیل برای کمک به حیات‌وحش، پرندگان و افزایش آگاهی مردم جامعه وجود چنین امکانات و فضاهایی از اهمیت بالایی برخوردار است،لذا  امیدواریم مسئولان هرچه سریع‌تر اقدامات موردنیاز برای تکمیل این طرح را در دستور کار قرار دهند.

نقش باغ پرندگان در جذب گردشگر

یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی هم به اهمیت ساخت باغ پرندگان اشاره می‌کند و می‌افزاید: این طرح به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های موردنیاز گردشگری خرم‌آباد محسوب می‌شود و با افتتاح آن می‌توان شاهد تأثیر مثبت آن در جذب گردشگر در خرم‌آباد بود.

«علی عزیزی مهر» بیان می‌کند: با این وجود هنوز این مجموعه به بهره‌برداری کامل نرسیده و شهروندان خرم‌آباد همچنان چشم‌انتظار تکمیل این مجموعه و حضور پرندگان مختلف و متعدد در آن هستند.

نقشه باغ پرندگان وجود ندارد

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری خرم‌آباد در این‌باره می‌گوید: فارغ از صحبت‌هایی که در خصوص جانمایی یا ضرورت احداث باغ پرندگان می‌شود اما یکی از اهداف شهرداری تکمیل این پروژه است؛ در همین راستا شهرداری به دنبال جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای تکمیل باغ پرندگان است.

«شاهین احمدی» در پاسخ به این پرسش که پیشرفت فیزیکی باغ پرندگان چه میزان است، توضیح می‌دهد: واقعیت این است که تاکنون نقشه‌ای از باغ پرندگان پیدا نکرده‌ایم که بتوانیم بر اساس آن پیشرفت فیزیکی پروژه را اعلام کنیم؛ اما اگر تنها بخواهیم تور موردنیاز باغ پرندگان را تأمین کنیم حدود ۲۰ میلیارد تومان نیاز است که از عهده شهرداری خارج است به همین دلیل به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم تا بتوانیم پروژه را ظرف امسال واگذار کنیم.

وی ادامه می‌دهد: موضوع دیگر اینکه باغ پرندگان به‌تنهایی نمی‌تواند در جذب گردشگر یا درآمدزایی مؤثر باشد بلکه نیاز بوده موارد دیگر مانند مجموعه گل‌ها یا گیاهان دارویی هم گنجانده شود زیرا در این صورت بازدیدکنندگان بیشتری خواهیم‌داشت هم اینکه درآمدزایی ایجاد می‌شود.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری خرم‌آباد در پایان صحبت‌هایش تأکید می‌کند: زمانی که سرمایه‌گذار مورد نظر ورود کند از او ایده می‌خواهیم تا علاوه بر ایجاد جذابیت بتواند درآمدزایی هم داشته باشد.

جانمایی نامناسب باغ پرندگان

یک پرنده‌شناس نیز با اشاره به این مطلب که یکی از شرایط لازم برای احداث باغ پرندگان فاصله آن با منطقه مسکونی است، می‌گوید: یعنی باغ پرندگان باید خارج و حومه شهر احداث شود که متأسفانه این مورد لحاظ نشده‌است؛ موضوع دیگر دور بودن از آلاینده‌های صنعتی و شیمیایی بوده که نزدیکی به اتوبان و رودخانه خرم‌آباد نیز در این خصوص مشکل ایجاد کرده است.

«آرش کردعلیوند» عنوان می‌کند: اما نکته‌ای که باید در هنگام ساخت باغ پرندگان مورد توجه قرار بگیرد تفکیک کامل پرندگان و گونه شناسی است؛ یعنی از طرفی فضای کافی برای پرندگان وجود داشته باشد زیرا اگر شرایط مورد نظر فراهم نباشد پرندگان دچار افسردگی، افزایش وزن و درگیری با هم می‌شوند و از سوی دیگر عمر کوتاهی هم خواهند داشت.

وی می‌افزاید: نکته دیگر وجود کارشناسان و افراد با تجربه در محل باغ پرندگان است؛ همچنین کادر پزشکی ۲۴ ساعته، دامپزشک طیور و دامپزشک حیات‌وحش از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ ایجاد حوضچه‌های ضدعفونی، تابلوهای هشدار دهنده وجود یک نفر به‌عنوان راهنما همچنین در بحث مشارکت‌های عمومی وجود سازمان‌های مردم‌نهاد بسیار ضروری است.

کردعلیوند می‌گوید: ایجاد قرنطینه برای نگهداری پرندگان بیمار همچنین وجود محل نگهداری تخم پرندگان هم برای ازدیاد نسل و هم درآمدزایی حائز اهمیت است.

وی معتقد است؛ میزان فضای در نظر گرفته شده برای نگهداری پرندگان نیز از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه شود بسیار حائز اهمیت است به‌عنوان نمونه برای نگهداری دو شترمرغ فضایی با عرض ۴ متر و طول ۱۰ متر نیاز است؛ موضوع دیگر اینکه نباید پرندگان آزادانه در محوطه باغ تردد کنند اما آن‌طور که به نظر می‌رسد در باغ پرندگان خرم‌آباد این مورد لحاظ نشده‌است.

کردعلیوند در پایان صحبت‌های خود می‌گوید: در باغ پرندگان باید درختان و گیاهان وجود داشته باشد که پرندگان استرس نداشته باشند و در صورت لزوم به آن‌ها پناه ببرند که این مورد هم لحاظ نشده است.

شهرداری پول ندارد

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز دراین‌باره می‌گوید: باغ پرندگان یکی از پروژه‌هایی است که خود شهرداری انجام داده‌ در حالی که رویکرد اشتباهی است و بارها در این خصوص انتقادهایی داشته‌ایم، اما در هرصورت باغ پرندگان هم کار تخصصی است و هم اینکه می‌تواند درآمدزایی داشته باشد.

«سجاد بابایی» عنوان می‌کند: باغ پرندگان یکی از بهترین آیتم‌هایی است که می‌توانیم به بخش خصوصی واگذار کنیم؛ هدف این است جذابیت‌هایی ایجاد کنیم تا بخش خصوصی توانمند و تخصصی باغ پرندگان را تحویل بگیرد سپس برکه‌هایی ساخته و پرندگانی را جمع‌آوری کنیم زیرا شهرداری نه این پول را دارد و نه از توانایی لازم برخوردار است.

وی اما در خصوص اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه توضیح می‌دهد: چون کار تخصصی است شاید بتوانیم در خصوص اعتبار موردنیاز برای سازه‌های رقمی را عنوان کنیم اما در خصوص اعتبار لازم برای جمع‌آوری پرندگان و دیگر موارد نمی‌توانیم رقمی را عنوان کنیم.

بابایی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل پروژه بحث اعتباری است، تأکید می‌کند: زمانی که شهرداری نمی‌تواند هزینه کارگران را پرداخت کند چطور می‌توان انتظار داشت اعتبار ساخت باغ پرندگان را تأمین کند بنابراین به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم.

حال با توجه به شرایط موجود باید منتظر ماند و دید که سرنوشت باغ پرندگان خرم‌آباد نهایتا چگونه خواهد بود…

انتهای پیام/

گزارش از نسرین بیرانوند