مدیر مخابرات منطقه لرستان با اشاره به اینکه ما در لرستان تلاش کردیم که بر اساس ظرفیت و پتانسیل استان فیبر نوری را توسعه بدهیم، گفت: ظرف دو سال گذشته ۴۰۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری بین شهری، شهری و روستایی احداث کردیم.

نبی اله شمسی‌فر با حضور در دفتر تحریریه خبرگزاری فارس که به مناسبت روز جهانی فیبر نوری انجام شد، با اشاره به اینکه فیبر نوری زیر ساخت اصلی برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطات است، عنوان کرد: در دنیا استفاده از شبکه فیبر نوری به صورت گسترده در حال انجام است، در کشور و به تبع آن در استان هم با شروع کار دولت سیزدهم ایجاد شبکه فیبر نوری شدت گرفته است.

وی بیان کرد: شرکت مخابرات هم پروژه اتصال بیست میلیون خانوار به شبکه فیبر نوری خانگی را تحت عنوان نهضت جهادی مخابرات ایران «نجما» تعریف کرده است.

مدیر مخابرات منطقه لرستان با اشاره به اینکه ما هم در لرستان تلاش کردیم که بر اساس ظرفیت و پتانسیل استان فیبر نوری را در استان توسعه بدهیم، گفت: ظرف دو سال گذشته ۴۰۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری بین شهری، شهری و روستایی احداث کردیم.

شمسی‌فر با بیان اینکه در شهرستان چگنی، کوهدشت، رومشکان و پل‌دختر فیبر نوری متعلق به مخابرات استان نداشت، افزود: در چندین پروژه مختلف ارتباط بین خرم‌آباد به کوهدشت، خرم‌‌آباد به پل‌دختر، آزاد راه خرم‌آباد_پل‌زال، نورآباد با سایت مهم منطقه سرکشتی در قالب شبکه فیبر نوری انجام شد، ارتباط پل‌دختر به معمولان و ویسیان نیز در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه پروژه فیبر نوری توسعه شهری در سطح شهرهای استان داشتیم، عنوان کرد: ارتقا فیبر نوری شهر خرم‌آباد، بروجرد و دورود هم تکمیل شده است.

مدیر مخابرات منطقه لرستان با بیان اینکه در حوزه روستایی هم به انحا مختلف شبکه فیبر نوری را اجرا کردیم، گفت: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از ارتباطات روستایی مبتنی بر فیبر هوایی بود، برای اینکه شبکه در امان باشد فیبر هوایی را در ۸۰ روستا به شبکه فیبر نوری زمینی و خاکی تبدیل کردیم.

شمسی‌فر با بیان اینکه دولت سیزدهم توجه ویژه به توسعه شبکه ارتباطات و فیبر نوری دارد، اظهار کرد: تاکنون دو هزار کیلومتر فیبر نوری روستایی در استان اجرا شده است، همچنین ۱۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری بین شهری و ۸۰۰ کیلومتری فیبر نوری شهری انجام شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه شهری دو پروژه را در راستای فیبر نوری تحت عنوان شبکه نجما و توسعه اتصال فیبر نوری خانگی داریم، گفت: در قالب توسعه اتصال فیبر نوری خانگی ۱۸ هزار پورت در خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز، دورود و الشتر انجام دادیم، در بقیه شهرها هم پروژه در دست اقدام است.

مدیر مخابرات منطقه لرستان افزود: مرکز تلفن شهری حضرت قائم دورود را صد در صد حذف کردیم و پروژه را تکنولوژی کافه‌های نوری به اتمام رساندیم، در نورآباد هم مرکز قدیمی را حذف و ظرف دو هفته آینده پروژه تکمیل می‌شود.

شمسی‌فر با اشاره به اینکه کاهش فاصله منازل مسکونی با شبکه فیبر نوری، افزایش سرعت و کیفیت، کاهش هزینه توسعه زیرساخت‌های مخابراتی از مزایای شبکه فیبر نوری است، گفت: مزیت دیگر اینکه با اجرای شبکه فیبر نوری زمینه خانه هوشمند در استان فراهم شد، همچنین با اجرای شبکه فیبر نوری بر محدودیت شبکه کابل مسی فائق آمدیم و محدودیت دسترسی را حذف کردیم.

وی با بیان اینکه ایجاد شبکه فیبر نوری به جای کابل مسی را در مجمتع‌های مسکونی در دستور کار داریم، اظهار کرد: در همین راستا اتصال فاز یک و دو مسکن مهر کمالوند به شبکه فیبر نوری را در دست اقدام داریم، فاز اول آن تقریبا تکمیل و فاز دوم نیز در دست اجرا است.