نسرین صفربیرانوند: حدیث نوروزی متولد ۷۳ و اهل بروجرد است، او که در حال حاضر طلبه سطح دو حوزه است از همان کودکی با فضای مسجد آشنا بوده و همین امر باعث شده که طلبگی را انتخاب کند.نوروزی علاوه بر اینکه طلبه است، فرمانده پایگاه مقاومت حنانه حوزه حضرت زینب«س» و مجری طرح چهارشنبه‌های طلایی […]

نسرین صفربیرانوند: حدیث نوروزی متولد ۷۳ و اهل بروجرد است، او که در حال حاضر طلبه سطح دو حوزه است از همان کودکی با فضای مسجد آشنا بوده و همین امر باعث شده که طلبگی را انتخاب کند.نوروزی علاوه بر اینکه طلبه است، فرمانده پایگاه مقاومت حنانه حوزه حضرت زینب«س» و مجری طرح چهارشنبه‌های طلایی هم است.

سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی به عمل کار برآید به سخندانی نیست»، حدیث نوروزی، مدیر پایگاه مقاومت حنانه بروجرد و طلبه جوان مصداق واقعی جهاد تبیین در میدان عمل است، او با رفتن به پارک‌ها و تفرج‌گاه‌های شهر با دادن هدیه به دختران نوجوان و جوان در قالب طرح چهارشنبه‌‌های طلایی جهاد تبیین را به خوبی ادا کرده است.

این طلبه جوان در طرح چهارشنبه‌های طلایی باعث تغییر نگاه و رفتار ده‌ها نفر از نوجوانان شده و حتی خیلی از آنها جذب پایگاه مقاومت شده‌اند.

او می‌گوید: در جهاد تبیین نباید منتظر ماند تا جامعه هدف به سمت ما بیایند یا اینکه دولت کاری کند، بلکه ما به عنوان بسیجی باید خودمان سراغ جامعه هدف برویم و کار فرهنگی انجام بدهیم.

‌نقش روحانی مسجد در طلبه شدن

نوروزی از ۷ سالگی در فضای مسجد رشد می‌کند و بزرگ می‌شود، در مقطعی به عنوان خادم در مسجد فعالیت می‌کند، حضور روحانی مسجد حضرت رسول الله و تاثیری که روی تربیت او دارد باعث می‌شود که او وارد حوزه علمیه شود.

او می‌گوید: خوب به یاد دارم که روحانی مسجد‌، مانند پدر با من رفتار می‌کرد و با دادن هدیه من را با نماز و دین آشنا کرد، وقتی مهربانی و رفتار خوب او را می‌دیدم با خودم می‌گفتم ای کاش بشود من هم طلبه شوم.

همه اینها در ذهنم بود تا اینکه از طریق تبلیغات جذب حوزه شدم، از ۱۹ سالگی مسوول کانون فرهنگی مسجد و سال ۹۸ به عنوان مسوول پایگاه مقاومت بسیج انتخاب شدم، همین موضوع دست من را برای کارهای فرهنگی باز کرد.

با اینکه برنامه‌هاو فعالیت‌های فرهنگی داشتیم اما یک عده تمایل و استقبالی نمی‌کردند، به همین دلیل با چند تن از بسیجیان یک اتاق فکر تشکیل دادیم و طرح چهارشنبه‌های طلایی را مطرح کردیم.

‌اجرای طرح چهارشنبه‌های طلایی

هر چند این طرح در برخی شهرهای دیگر انجام شده بود، اما ما صرفا به دادن هدیه اکتفا نکردیم بلکه جهاد تبیین را هم در دستور کار قرار دادیم و یک هدف کوتاه مدت و بلند مدت را تعیین کردیم.

هدف ما از اجرای طرح چهارشنبه‌های طلایی رفع فضای دو قطبی بین خانم‌های شل حجاب و محجبه بود، کاری که دشمن برای آن هزینه و روی آن مانور می‌دهد‌.

سال ۹۸ کار را با هدیه دادن گل، شال، کتاب و گیره روسری شروع کردیم، چون طبق روایتی از پیامبر (ص) هدیه دادن کینه‌ها را برطرف می‌کند، وقتی هم هدیه می‌دادیم به آنها می‌گفتیم تا حالا در پارک از امام رضا هدیه گرفته‌اید، پاسخشان نه بود و از این کار خوششان می‌آمد.

اولین هدیه ما کتاب سه دقیقه در قیامت بود، گاهی هم ‌بخشی از یک کتاب را هدیه می‌دهیم وقتی خوششان آمد کتاب را معرفی می‌کنیم.

بازخورد مثبت طرح جذب در پایگاه مقاومت بود

جامعه هدف ما دانش آموزان و دانشجویان بود که با آنها در پارک‌ها و تفرج‌گاه‌ها ملاقات می‌کردیم، خوشبختانه در اجرای طرح با بازخورد منفی مواجه نبودیم، چون از سر دلسوزی کارمان را انجام می‌دادیم.

کمی که جلوتر رفتیم به رفع شبهات فکری نوجوانان و جوانان هم ورود کردیم، کار به جایی رسید که اجازه می‌دادند برای آنها روسری ببندیم و حتی تعداد زیادی از آنها جذب پایگاه شدند و اکنون جزو کادر پایگاه هستند.

واکنش دختران نوجوان و جوان جالب بود، مثلا یکی از آنها می‌گفت: فکر نمی‌کردم من را در بسیج راه بدهند، وقتی پیشنهاد همکاری به او دادیم تعجب کرد.

منتظر نمی‌مانیم سراغمان بیایند

یکی از ویژگی‌های این طرح نداشتن مکان مشخص است، یعنی ما به صورت سیار در فضای باز کارمان را انجام می‌دهیم و منتظر نمی‌مانیم که بیایند سراغ ما، من بسیجی خودم باید وارد میدان شوم. اینکه خیلی‌ها می‌گویند وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد، خب رهبری حکم جهاد دادند و منظورشان جهاد تبیین است، بسم الله باید وارد میدان شد و منتظر نماند.

ما طرح را به موضوع حجاب محدود نکردیم بلکه به آسیب‌های اجتماعی هم توجه می‌کنیم، به عنوان نمونه در خصوص شعار زن، زندگی آزادی و موضوعات مطرح شده در فضای مجازی یک چالش راه انداختیم و در کنار نظر دانشمندان غربی در خصوص آزادی زن، نظر دانشمندان ایرانی و اسلامی را گنجاندیم ‌واکنش آنها جالب بود، وقتی جمله حضرت آقا که فرمودند: «زن مظهر جمال خداست».

در واقع هدف ما در کنار امر به معروف و نهی از منکر روشنگری و تبیین بود، ما نباید به این جمله که پوشش خود را درست کنید اکتفا کنیم، بلکه باید جا ترکش دشمن را درست کنیم و سبک زندگی اسلامی را گسترش دهیم تا آنها تحت تاثیر قرار بگیرند، ما خیلی عادی با مردم برخورد می‌کنیم.

یکی از کارهایی که انجام دادیم هدیه وصیت نامه شهدا همراه با گل و درخواست خواندن وصیت شهدا در محل بود، وقتی وصیت نامه را می‌خواندند، خودشان تحت تاثیر قرار می‌گرفتند و می‌دیدیم که ناخودآگاه روسری و یا شال خود را مرتب می‌کردند.

موضوعی که قابل تامل است و بسیجیان و فرماندهان پایگاه‌های مقاومت باید به آن توجه کنند، این است که قرار نیست برای کارهای فرهنگی هزینه زیادی کرد، بلکه کار فرهنگی تاثیر گذار ایده می‌خواهد و ریشه یابی و آسیب شناسی.

دعای خیر مردم با ما است

چند وقت پیش بود وقتی دوربین را خاموش کردیم، مرد جوانی که همراه با همسرش در طرح ما شرکت کرده بودند، به همسرش گفت: چقدر حجاب به تو می‌آید، نمی‌شود همیشه اینطور با حجاب باشی، چقدر من خوشحال شدم از این جمله، ظرف این مدت اینقدر دعای خیر مردم را گرفتیم که قابل گفتن نیست.

خیلی از مردم می‌گویند؛ می‌خواهیم در این طرح ولو در حد خرید یک گیر روسری سهیم باشیم، اصلا بیشتر هدایا را خود مردم تهیه می‌کنند و این نشان دهنده اصالت مردم ما است.

نمی‌دانید چه حس خوبی است وقتی متوجه بازخورد مثبت کارت می‌شوی، ما با عشق و علاقه کار می‌کنیم و هر بار که برنامه خوبی است تا روزها انرژی مثبت داریم.

پایان پیام/